TECHSOFT s.r.o., Podtatranská 4931/23, 05801 Poprad, Slovak Republic, http://www.techsoft.sk
Manuál pro ZWCAD 2009-2012
Postup zvaný šrafování lze použít k vyplnění plochy vybraným vzorem nebo barvou V některých výkresech budete potřebovat použít překrývající se objekty k zakrytí existujících objektů prázdnou plochou nebo k vytvoření místa pro poznámky nebo skrytí detailů.
Pomocí šrafování je možné plochu vyplnit určitým vzorem. Vzor se používá k rozlišení složek projektu nebo k označení materiálu, ze kterého se skládá objekt.
Můžete použít přednastavený šrafovací vzor, určit jednoduchý vzor čar pomocí aktuálního typu čáry nebo si vytvořit vlastní složitější šrafovací vzory.
Vybírat lze z několika způsobů určení hranic šrafování a je také možné nastavit, zda bude šraf automaticky přizpůsoben při změně hranice (asociativní šrafování). Kvůli snížení velikosti souboru je šrafovací vzor určen ve výkresové databázi jako jeden grafický objekt.
Přidat šrafovací vzory do výkresu můžete pomocí příkazu BHATCH. Pro šraf lze určit hranici, typ vzoru, vlastnosti vzoru a atributy.
Asociativní šrafování je aktualizováno při změně hranice. Při výchozím nastavení jsou plochy vytvořené pomocí příkazu BHATCH asociativní. Asociativnost šrafování je možné kdykoliv odstranit nebo použít příkaz HATCH k vytvoření neasociativního šrafování.
Při šrafování výkresu jsou celé nebo částečné objekty, které nejsou součástí hranice, ignorovány. Jestliže se čára šrafování setká s textem, atributem, tvarem nebo solidem vyplněným objektem a je-li objekt vybrán jako součást množiny hranic, bude systém šrafovat okolo objektu. Pokud tedy nakreslíte část koláčového grafu, popíšete ji textem a vyšrafujete, zůstane „ostrov“ čitelný. Automatické vyjmutí textu je možné přepsat.
Šrafovací vzory se používají k rozlišení složek objektů nebo ke znázornění materiálů objektu. Systém nabízí 14 šrafovacích vzorů, které odpovídají normám ISO. Při výběru vzoru ISO určujete tloušťku pera, která určuje tloušťku čar ve vzoru.
Na listu Šraf v dialogovém okně Hranice šrafu nebo Vyplnění zobrazuje pole Vzor názvy všech šrafovacích vzorů, které jsou určeny v textovém souboru icad.pat. Nové vzory je možné přidat do dialogového okna přidáním jejich definic do souboru icad.pat.
Jestliže vytvoříte velmi husté šrafování, může systém šrafování odmítnout a zobrazit zprávu, že měřítko šrafování je příliš malé nebo že délka čárky je příliš krátká. Maximální počet čar šrafování lze omezit nastavením proměnné MaxHatch pomocí příkazu setenv MaxHatch X, kde X je číslo mezi 100 a 10000000 (deset milionů). Při změně hodnoty proměnné MaxHatch, je nutné zadat MaxHatch s velkými písmeny tak, jak je zobrazeno.
Kvůli velkému počtu kombinací objektů, které mohou být šrafovány, může úprava šrafované geometrie přinést nečekané výsledky. Vytvoříte-li šrafování, se kterým nejste spokojeni, je možné je zrušit, oříznout nebo odstranit a plochu znovu šrafovat.
Vlastní šrafovací vzor je možné určit pomocí aktuálního typu čáry volbou Uživatelem definovaný vzor dialogového okna Hranice šrafu nebo Vyplnění nebo je možné vytvořit složitější šrafovací vzory.
Šraf lze vytvořit výběrem objektu, který má být šrafován, nebo určením hranice a následně určením vnitřního bodu. Hranice šrafování může být kombinací objektů (úseček, oblouků, kružnic a křivek), které tvoří uzavřenou plochu. Hranici lze také určit definováním bodů. Jestliže šrafujete malé plochy ve složeném výkresu, můžete k urychlení procesu použít množiny hranic.
Uzavřené plochy uvnitř šrafované plochy se nazývají ostrovy. Můžete je vyšrafovat nebo ponechat tak jak jsou.
Pomocí příkazů BHATCH a HATCH lze šrafovat uzavřenou plochu nebo šrafovat uvnitř určené hranice. Příkaz BHATCH vytváří asociativní šrafy, které jsou aktualizovány při změně hranice.
Objekty mohou být šrafovány pouze pokud se nachází v rovině, která je rovnoběžná s rovinou XY aktuálního USS.
Existují tři styly, kterými lze určit způsob, jak se budou ostrovy (uzavřené plochy uvnitř hranice šrafování) šrafovat: Normál, vnější, ignorovat.
Styl šrafování Normál (výchozí) šrafuje směrem dovnitř z vnější hranice. Jestliže proces šrafování narazí na vnitřní hranici, šrafování se vypne, dokud nenarazí na jinou hranici. Jestliže používáte styl šrafování Normál, zůstanou ostrovy nešrafované a ostrovy uvnitř ostrovů se vyšrafují tak, jak je zobrazeno dole.
Styl šrafování Vnější šrafuje z vnější hranice směrem dovnitř a zastaví se na další hranici.
Styl šrafování Ignorovat šrafuje celou uzavřenou plochu bez ohledu na vnitřní hranice.
Také je možné odstranit jakékoliv ostrovy ze šrafované plochy.
Při výchozím nastavení určuje hranice systém analýzou všech uzavřených objektů ve výkresu. Analýza hranic všech objektů, které jsou plně nebo částečně viditelné na obrazovce, může ve složitém výkresu vyžadovat spoustu času. Chcete-li šrafovat malou plochu složitého výkresu, můžete určit množinu objektů, která se nazývá množina hranic. Při určení vnitřního bodu uvnitř množiny hranic neanalyzuje systém objekty, které nejsou v této množině hranic obsaženy. Množiny hranic jsou také užitečné při různém používání šrafování na ostrovy v různých sekcích výkresu.
Hranici šrafování lze určit pomocí příkazu HATCH určením bodů hranic a vyřazením hranice křivky.
Je například možné naznačit vyplnění velké plochy vzorem pomocí způsobu, kdy se vyplní pouze malá část této plochy tak, jak je zobrazeno na následujícím obrázku.
Je možné použít přednastavený šrafovací vzor a výplně solidem nebo si vytvořit vlastní šrafovací vzory.
Oblasti s výplní solidem lze vytvářet pomocí následujících příkazů:
Šrafovací vzory se používají k rozlišení složek objektů nebo ke znázornění materiálů objektu. Systém nabízí 14 šrafovacích vzorů, které odpovídají normám ISO. Při výběru vzoru ISO určujete tloušťku pera, která určuje tloušťku čar ve vzoru.
Kromě předdefinovaných šrafovacích vzorů lze definovat jednoduchý šrafovací vzor založený na aktuálním typu čáry. Vzor je možné definovat změnou úhlu a mezer čar šrafování.
Překrývající se objekty zakryjí existujících objekty prázdnou plochou a vytvoří místo pro poznámky nebo zakrytí detailů.
Objekt překrytí je mnohoúhelníková oblast zakrývající objekty ležící pod ní aktuální barvou pozadí.
Tato oblast je obklopena rámečkem, který lze při úpravách zapnout a při tisku vypnout.
Objekty překrytí je možné vytvářet určením mnohoúhelníkové oblasti posloupností bodů nebo převést na objekt překrytí uzavřenou křivku.